Prost sa fii si nici noroc sa nu ai. Cum n-am mai plecat in Los Angeles de Revelion, din cauza pasaportului expirat.

Abia ce terminasem de impachetat pentru mult astepta excursie, si tocmai ma pregateam sa pun bagajul pe cantar, tare satisfacuta. Perfect, mi-am zis in sine, 23 de kg s-au incadrat la fix, cu tot cu muraturile, ceapa si dulceata, pe care trebuia sa le duc unor prietene pofticioase din State.

Imi pregatisem constiincios si outfit-ul pentru seara dintre ani. Totul era gandit pana la cel mai mic detaliu. O rochita din catifea DolceGabbana, pe care o probasem, de vreo trei ori inainte, nerabdatoare, colectie 2013, da pacaleai, fara probleme, si in 2018 publicul cu ea, pe care o impaturisem tacticos in bagaj. La fel si cizmulitele peste genunchi din piele, care inca isi faceau treaba cu brio, pe care le indesasem cu grija printre lucruri. Si geaca de piele, de la Ventcouvert, o aranjasem ca-n vitrina unui magazin. Pantalonasii din matase calcati si apretati, asteptau sa alerge pe faleza din Venice beach. Si rochitele primavaratice pe care abia asteptam sa le imbrac la cele 23 de grade, cate ma asteptau acolo. Si adidasii comozi pentru plimbarile cu bicicleta prin oras. Scenarii de vacanta impachetete migalos, armonios si organizat. Cred ca mi se citeau multumirea si fericirea pe chipul palid.

Hai sa sar in dus repede, mi-am zis, apoi, sa mai apuc cateva ore de somn, macar pana la 5 in zori, cand avea sa-mi sune alarma. Avionul decola la ora 8 dimineata, prima escala era la Londra, apoi Finnair ne astepta sa ne duca peste ocean, pana pe coasta de vest a Americii, in California, Los Angeles.

Poli, prietena mea care locuieste in Orlando, in Florida, si care ma viziteaza in decembrie, invariabil, venise sa-si ia ramas bun de la mine. In timp ce-mi faceam ultimele retusuri logistice si mai schimbam cateva impresii cu ea, pune mana pe pasaport, si incepe sa-l rasfoiasca din inertie:

-Cred ca ai pasaportul expirat, Ana!imi spuse asa pe un ton relaxat, fara vreo inflexiune in glas, de parca mi se terminase sosul pentru paste sau hartia igienica de la baie.
-Nu mai, ala vechi cu viza a expirat, uita-te in celalalt, ala nou, adaug eu.
-Pai in asta nou ma uit, ti-a expirat data, sa stii.

Poli e foarte calma, chiar si cand aduce vesti din astea. Ii mai tineti minte pe controlorii ratb care te prindeau fara bilet, si ramaneau calmi, sobri, seriosi si liniari, in timp ce-ti promiteau ca te vor duce la sectia de politie, sa dai cu subsemnatu? Ce-mi placea revolutia asta acida din 331 sau 131. Acum oamenii se parasuteaza din avion sau sar de pe o stanca, pentru un strop de adrenalina. Eu imi luam doza minima, cu controlorii ratb. Ei bine, asa arata Poli a mea. Un Pokerface genial, imposibil de clintit, demn de o vizita urgenta in cazinourile din Vegas.

Si am inceput sa ne uitam una la alta, ca doua gaini salbatice in cautarea unui cocos viril, ca la un joc de pantomima.

Aveam doua pasapoarte, unul cu viza pentru America, valabila pana in 2019 (pe care il verificasem de cel putin 3 ori, pentru ca stiu ca sunt aiurita) si celalalt nou (se pare ca vechi) cu data de expirare in mai 2017. Iar cum anul ce a trecut, nu a fost cel mai inspirat an al meu, nu am realizat cat de repede a zburat timpul.

Asta da, provocare! Incearca sa-ti pui cunostiintele la bataie si sa gasesti o persoana, sau un miracol, care iti poate emite un pasaport de urgenta, vineri, cu doua zile inainte de Noul An, la ora 11.30, seara. Cred ca asta insemna sa fii mafiot, nu sa ai nici avion particular si nici un milion de euro, sub saltea, ca Vantu.

Am deranjat doi piloti, in miez de noapte, pe care ii cunosc; unul dintre ei m-a intrebat daca vreau sa scot un copil ilegal din tara iar celalalt, probabil a zis ca vreau sa-l scot la o cafea si mi-am gasit pretext si curaj la final de an.

Sa zicem cu indulgenta ca, poate mai aveam o sansa sa plec, daca: 1. a doua zi nu era sambata si la pasapoarte inchis. 2. avionul nu decola la ora 8 dimineata.3. inca putin creier.

Fiind perioada concediilor, programul de la pasapoarte, reincepea pe data de 3 ianuarie, adica peste aproape o saptamana.

Deci, superb, so long, farewell, auf wiedersehen, goodbye, City of Angels!

Mi-am trezit prietenii, care plecau cu mine si le-am dat vestea fatidica. Toti au crezut ca este o gluma buna, la inceput. Nici macar una proasta. Unul dintre ei a renuntat la vacanta si a ramas in tara, in semn de solidaritate.
Am pierdut bani, multi bani, pe avion si cazare. Dar asta e. Prostia se plateste mereu, uneori mai ieftin, alteori usturator de scump. La fel si neatentia. Da parca ma urmareste si ghinionul.

E redundant, nefolositor si predictibil sa va povestesc cum si unde mi-am petrecut Revelionul. Acasa, ca un copil pedepsit si acuzat, dezamagit si furios, cu o mare bucata de tort langa pat si niste hartie igienica, din aia soft, cu care mi-am suflat non stop nasul. N-am vrut sa vad pe absolut nimeni. Si nici n-am vrut sa despachetez. Ma uitam ca strutul african, fara nicio expresie, la bagajul din mijlocul livingului care se pregatea sa-si ia elanul pe usa…

Asadar, in speranta ca mai sunt si altii ca mine, verificati-va pasaportul inainte sa plecati, oriunde in lumea asta mare.

Cateva sfaturi pentru cei care vor sa-si reinnoiasca actele necesare unei calatorii. Mura in gura, prin viu grai si cale orala, ca asa e cel mai practic iar ce este in mana, nu poate fi minciuna.

programare online.

Atlfel, stai la coada cateva ore bune ca prostu. Poate si mai mult. de regula, cei care vin aici nu au progrmari facute pe internet, asa ca tu, ai sansa sa fii lupul din turma si sa le iei fata tuturor, subtil si subliminal.

Taxa pe care trebuie s-o achiti pentru pasaportul pe care vrei sa-l ridici.

Cel temporar, valabil un an, (se ridica in 2 ore) costa 100 ron sau cel definitv (2 saptamani) aroape 300 ron.

Daca nu vrei sa fii virtual, e nasol, pentru ca doamnele cochetele, te trimit la oficiul de posta sa platesti taxale iar acolo te asteapta Jihadu. Daca nu e liber, intri in gaura atemporala si te imbolnavesti de nervi. Daca sunt mai putine persoane la rand, ai sansa sa astepti doar vreo 30 minute in linie la coada, cumintel.

programarile si platile online ar trebui sa fie un statement al vietii contemporane romanesti.

-sunt unele tari care nu accepta pasaport temporar, de regula tarile arabe si cele africane ( agentia de turism va poate informa mai bine), insa e bine sa verificati detaliile pe site-ul Ministerului de Afaceri Externe sau la Ministerul de Afaceri Interne, la politia de frontiera. In caz de urgenta, si pasaportul definitiv, poate fi scos in 6-7 zile lucratoare, daca va depuneti o cerere speciala in acest sens, la sediul din Iorga, in care sa explicati motivele.

„Totul, apoi,s-a derulat ca la jocul de Domino, in cascada. Cu toata fataiala eliberarii pasaportului, s-a scurs o saptamana, biletele de avion s-au scumpit, de doua ori mai mult, catre Los Angeles, multi dintre prietenii de acolo se pregeteau sa inceapa munca. Si nu as fi strabatut atata drum, doar pentru o saptamana.

Vacanta catre alta destinatie, ramane insa in picioare! 2018 a inceput, deloc cum mi l-am imaginat, cu pasaportul nou legat de gat, dupa ce-mi sta in gat, deja, toata intamplarea. Dar am speranta ca va fi bine, oficial…

Poate te vor interesa si ...